Bercinta Sebelum Nikah VS Bercinta Selepas Nikah .

Bercinta Sebelum Nikah VS Bercinta Selepas Nikah .

22Lepas-seminggu-Whatsapp-terus-ajak-kahwin22-Ainan-Tasneem-kongsi-pengalaman-indah-tidak-bercinta-sebelum-nikah2

Kali ni admin nak share sedikit Fakta dan Auta yang selalu sangat kita dengar berkenaan bercinta sebelum nikah dan bercinta selepas nikah . Ramai yang berdebat bila isu ini dibicarakan , antaranya ramai yang berkata perlunya bercinta sebelum mendirikan rumah tangga supaya dapat kenal hati budi pasangan dengan lebih details . Tapi ramai juga yang tidak setuju dengan berkata bercinta selapas bernikah adalah lah lebih baik dan menjauhkan maksiat .

Sebenarnya 2,2 hal tersebut boleh mendatangkan kesan yang baik dan kesan yang buruk jika tak kena pada cara dan niatnya . Ya sebetulnya bercinta selepas bernikah adalah sebaik-baik cara bagi kita sendiri untuk mengelakkan jadinya maksiat dari segi maksiat paling kecil sehingga yang paling besar . Dan lebih seronok sebab jika selepas bernikah perasaan untuk bercinta tu lebih best sebab dah halal .

Tapi niat tak menghalal kan cara , jika niat kita tu lain dan bukan berniat kerna Allah maka jadilah isu isu yang tak munasabah sehingga terjadinya penceraian . Salah satunya ialah isu yang penah viral satu ketika dahulu , bila ada satu artikel ni menceritakan kisah besar beliau dan ex wife yang kononnya nak bercinta selepas nikah jadinya sesi perkenalan mereka adalah selepas berumah tangga .

Antara isu yang dibangkitkan ialah sebab tak kenal denga lebih mendalam bakal pasangan , bila dah berkahwin baru dia tahu yang pasangan nya terlampau pemalas , dan sosial . Dan pengakhir ceritanya hubungan mereka hanya sampai di setengah jalan sahaja.

Dari isu ini kita dah nampak , kita tak semestinya nak kenal pasangan dengan lebih mendalam dengan tunggu masa selepas bernikah nanti sahaja , dari sekarang sebelum bernikah pun boleh cuma kena jaga adab dan pergaulan . Asalkan tak melanggar hukum agama , niatkan untuk kenal pasangan kerana Allah .

6 (1)

Baru-baru ni viral perbualan wasap antara artis kita dan suami beliau sebelum berkahwin .Banyak pengajaran yang kita boleh ambik dari isu tersebut .

2

Untuk Kes bercinta sebelum nikah ni boleh cuma kena dengan cara dan asalkan tak melanggar perintah Allah . Jangan jadikan sebab korang dan bercinta dengan pasangan ianya menghalal kan cara salah tu . Dan kalau boleh jangan la bercinta terlampau lama , jika dah kenal hati budi masing-masing dan dah mampu dah boleh untuk berkahwin .

8 (1)

 

 

 

Engat jangan kita menjadikan satu alasan pasangan kita tu la ini la kurang tu la kurang ini la , sebagai alasan korang untuk membenci dan menghina . Engat Allah tetapkan jodoh kita dengan sapa bersebab , mungkin pasangan kita itu ‘pantulan’ kita . Bersyukur , bimbing adalah yang terbaik .

Didoakan kita semua didalam lindungan Allah S.W.T .

Dan kalau korang bercadang nak mendirikan rumah tangga , kami ada menawarkan pakej perkahwinan dari nikah sehingga berendoi , mengikut bajet anda

Jika berminat untuk tahu dengan lebih lanjut jangan malu untuk hubungi kami https://www.facebook.com/CahayaKristalEventCatering/.

 

Share this post

Leave a Reply